- - - -
4Buddhas 4Buddhas - Enlightened evolution through psychoactive being
- - - -

----
----

RSS Feed

Fejeton psaný mezi Brnem a Prahou

<<<

Mr. Zdeeck, 21:57:26 12.11.2007, přečteno 1779x, 4 komentáře

On-line myšlenky od člověka, který na cestě z Prahy do Brna po D1 místo 2.5 hodiny strávil o hodinu víc jen kvůli bandě lam. Co se honí hlavou někomu, kdo už chce ulevit osezené zadnici a místo výhledu na prsatou servírku má výhled na proud červených světel až k obzoru?

Přestože se mnou budou mnozí nesouhlasit, nemyslím si, že problém s dopravní situací v České republice vyřeší nějaký bodový systém (což dokazují poslední statistiky, kdy se počet nehod v tomto roce opět zvýšil - jsem tedy pro jeho okamžité zrušení z důvodu nepotřebné buzerace obyvatel), ale hlavně tvrdší řídičské zkoušky a nekompromisní zákon kyje a tesáku. Vím, je to možná nehumánní, primitivní a zvířecí, ale v situaci, kdy na Českých silnicích minimálně 50% lidí nemá mít řidičák ne proto, že porušují dopravní předpisy, ale proto, že prostě neumějí jezdit, to vidím jako jediné možné řešení.

Je potřeba, aby se řidiči naučili, že silnice (či ještě hůř, dálnice) není hřiště ani zkouškový okruh. Osoby za volantem musí mít před dopravním provozem respekt a strach. Prosím čtenáře, aby v předchozí větě nehledal kritiku tzv. pirátů silnic, kteří, všimněte si, většinou jezdit opravdu umí a na to, jak rychle jezdí, zase tolik nebourají. Je to kritika všech řidičů, kteří jezdí pomalu a ještě k tomu špatně.

Základní premisou automobilové dopravy je touha dostat se z bodu A do bodu B v co nejkratším možném čase s rizikem únosným pro běžný život. Pokud neplatí kterákoli z těchto podmínek, ztrácí automobilová doprava smysl. Není tedy překvapující, že jsem radikálním odpůrcem snižování maximální povolené rychlosti a obzvláště opravdu nepřiměřených omezení na českých silnicích (však to znáte sami: masivní trojproudovka a max. povolená rychlost 60). Tzn. je třeba dát všude taková omezení, která splňují všechny části výše uvedeného postulátu. Nesmí se stát, že se někde bude jezdit 40 jenom proto, že se tam před rokem zabila rodina s třemi dětmi. S největší pravděpodobností totiž řídila manželka, která měla papíry tři měsíce.

Čímž se dostávám k českým řidičům - dnes a denně potkávám na silnicích šoféry, kteří po městě jedou 40, místo toho, aby jeli legálních 50, nebo ještě lépe morálních 60. Nemluvě o dálnících, kde kvůli každému vychýlení pruhů (tj. pravý pruh přejde do odstavného a levý do pravého) zpomalí řidiči na 50. Proč? Nevím. Vím však, že kdo není toto vychýlení schopen bezpečně projet na 90, nemá na českých silnicích co dělat, protože ohrožuje jak účel automobilové dopravy (tj. dostat se někam rychle), tak vlastní bezpečnost provozu. Lidé, kteří jezdit umí, totiž opravdu nečekají, že kvůli každé kravině na silnici bude někdo zpomalovat na třetinu původní rychlosti. Nemá cenu lamerskou jízdu postihovat, může se stát každému, že potřebuje jet pomaleji, ale rozhodně by se měly dělat řidičské zkoušky typu "jízda ve 160 na okruhu", "kličkování mezi kužely" či "Václavákem na 90". Jedině toto by zaručilo, že průměrný český řidič zvládne i krizové situace, které běžně nastávají i se stávajícimi rychlostními omezeními.

(napsáno 22.9.2006 ve "žlutém" autobuse)

ridic Zdeeck
 
marasan (z 203.114.164.xxx), 11:27:06 27.11.2007
zdar zdiku, takze tys uz svoje papiry vratil? nebo si uz zapomnel na nektera sva extempore za volantem? Namatkou cesta na lesnou zelenym pasem ...
Re: ridic Zdeeck
 
Mr. Zdeeck (z 62.40.76.xxx), 17:08:37 27.11.2007
Cywe a ja myslel, ze jeste v Thailandu vobiras šímejlky :-)
nevim, nevim..
 
peak37 (z 195.144.125.xxx), 11:27:11 16.11.2007
..samozrejme, ze se s nekterymi konkretnimi priklady da souhlasit (obcas mistne nesmyslne nizke povolene rychlosti, neschopnost pouziti tzv. "zipu" a tim vytvareni kolon na dalnici a pod.) ovsem s premisou "rychleji, tedy lepe (bezpecneji) ktera se zastava "piratu silnic" se opravdu souhlasit neda. Myslim, ze v tomhle by kazda statistika mluvila jasne. Pomer bourajicich padestaniku ve Felde VS boreci 25 jarin (+ -) v nabusenych bouracich by asi mluvil za vse...nezvladnuti rizeni v neumerne rychlosti bude nejspis jedna z hlavnich pricin nehodovosti..i kdyz priznavam, statistiky jsem necetl..ovsem, kdy naposled jste videli ze by se rozpulil o strom clovek, ktery jel povolenou (a odpovidajici stavu vozovky, pocasi, svemu ridicskemu skillu atd.) rychlosti? Tvrzeni, ze clovek zpomalujici z duvodu prejezdu z pruhu ukoncovaneho do pruhu prubezneho, ohrozuje bezpecnost provozu proto, protoze ridic za nim, ktery "umi jezdit" neceka, ze ho nekdo bude brzdit zpomalovanim vlastni jizdy, to je myslim bez debaty nesmysl. Nevim jak Vas, ale me ucili v AS jezdit tak, abych mohl reagovat na zmeny v provozu a to jak ocekavane, tak castecne i ty, ktere predvidat nemuzu..toho se da dosahnout celou skalou opatreni a znalosti ktere se daji shrnout do skatulky s nazvem "pravidla silnicniho provozu" ;o)
Re: nevim, nevim..
 
Mr. Zdeeck (z 193.179.187.xxx), 12:08:47 16.11.2007
Pozor, ja nerikam rychleji -> bezpecneji. Ja rikam, ze o vyvazeni techto dvou slozek by se melo diskutovat. Hypoteticky: pokud se doba cesty z Prahy do Brna po D1 snizi na polovinu, jsem schopen bez problemu akceptovat, ze na ni zahyne 2x tolik lidi. Z principu statistiky a pravdepodobnosti to tak i byt musi.

Co se tyka borecku ve vytunenych bouracich, je jasne, ze kdyz jedou rychleji, je vetsi pravdepodbnost, ze bouraji. Jenze pomer mezi tim, o jak moc prekrocili povolenou rychlost vs. kolik se jich _skutecne_ vyboura se mi (zcela intuitivne, bez statistik) nezda zas tak smrtici.

A co se tyka lameru na silnicich - je jasne, ze dobry ridic zareaguje spravne, i kdyz nejaky kokot zbytecne dupne na brzdy, nicmene lama objektivne plynulost (a tedy i rychlost) dopravy zpomaluje => ma u mne "minus" body tak jako tak.

Prestanme si hrat na to, ze kazdy, kdo neporusuje predpisy, je "hodnej ridic". Blbec, kvuli kterymu se po ceste cajdam jako fekalni vuz by zaslouzil povesit za koule do pruvanu stejne jako chlapik co ve meste jede 120.