- - - -
4Buddhas 4Buddhas - Enlightened evolution through psychoactive being
- - - -

----
----

RSS Feed

Michal Matoušek: Staré škole prý odzvonilo

<<<

Buddhead, 19:55:16 17.08.2007, přečteno 1813x, 2 komentáře

Na webu Respektu se v blogu Michala Matouška objevil velice zajímavý příspěvek o českém školství, se kterým se jako učitel nemohu než ztotožnit...

Od nového školního roku musí učitelé přijít s vlastními nápady, jak žáky učit, aby je to bavilo. Žáci se prý mají vzdělávat v pohodě, podle vlastních možností a sil, s příjemnými prožitky. Učitelé by měli žáky hodnotit podle jejich individuálních schopností, nikoliv podle jednotného metru. Nastupuje prý nový styl práce, který respektuje žáka a jeho potřeby… no nesbíhají se nám všem sliny při tom pomyšlení?


Nesbíhají. Neztrácí se tím z výchovy a vzdělávání něco podstatného? Když my byli v žákovském a studentském věku, v ideálním modelu se předpokládalo, že jsme obklopeni láskou, starostlivostí etc. a po nás že se chce jediné: abychom prospívali. Nežádalo se po nás víc, než Pygmalion žádal po mramoru. – Dnes už se po žákovi, kvůli obavám ze stresu, nepožaduje ani, aby prospíval; stačí, když pochopí nebo aspoň uvěří (nebo třeba jen předstírá, že uvěřil), že vzdělávání má důvod a smysl. I když on sám má právě něco důležitějšího na práci.


Máme-li respektovat žáka a jeho potřeby, pak je nutné trvat na tom, že základní žákova potřeba je mít právo i na špatné známky. Základní žákova potřeba je také mít jasně nastavené podmínky: taková a taková úroveň práce zasluhuje takové a takové hodnocení, bez výjimky. Takové a takové chování odpovídá standardu naší školy; můžeme o tomto standardu hovořit, ovšem dokud nebude nastaven jinak, odchylky od něj nebudou brány jako žádoucí projevy individuality. Nýbrž jako prohřešky. – Znám to samozřejmě i z druhé strany; míval jsem dvojky z chování, ze střední školy jsem byl podmíněně vyloučen. O řadě učitelů jsem si myslel své a některé jsem přímo nenáviděl, ale o žádném z trestů, které mi přistály na hřbetě, jsem si nemyslel, že je nespravedlivý…


A že ty konflikty i tresty měly důvod a smysl, pochopil jsem dost brzy. Mladí budou vždycky klepat na dveře světa dospělých dost neuctivě; je to tak správně. Ale nebude správně, až dospělí zdroj všech konfliktů začnou hledat toliko sami v sobě. Až se základem učitelského povolání stane jen vstřícnost a úslužnost, pak žák přestane být adeptem vzdělání a začne být jeho spotřebitelem. – Kamarád mi vyprávěl, jak mu v hodině dějin umění jedna žabka napsala francie s malým f, jak on se ohradil a dívenka jak sebevědomě odpověděla: “Ale pane profesore, teď přece nejsme v hodině českého jazyka!”

 

Víte, že jsme si dost lámali hlavu, co jí odpovědět? – A to je teprve začátek.

 

copyright
 
mara (z 89.24.92.xxx), 13:12:14 19.08.2007
nevim nevim, ale respekt ma precejen autorsky prava na svoje clanky a nedava je zadarmo.
Re: copyright
 
Buddhead (z 195.113.155.xxx), 14:05:54 23.08.2007
Článek se sice objevil i v tištěné podobě, ale jeho autor (který nemá s Respektem nic společného) jej původně vyvěsil na svůj internetový blog (který je, pravda, spravovaný Respektem), kde si jej může kdokoliv zadarmo přečíst. Z mé strany tak nedochází k žádnému obohacení na cizí úkor a rozhodně nemám ani dojem, že bych autora jakkoliv krátil na jeho právech.