Jaké však bylo moje překvapení, když 3D hry švihaly jak švihadlo, ale 2D zobrazení bylo na rychlosti sjetého šneka. Samozřejmě jsem používal nejaktuálnější jádro, nejaktuálnější binární ovladače od nVidie, tunil jsem jak blázen, pořád byla 2D grafika ale úplně šíleně pomalá - např. scrollování ve Firefoxu běžně vytěžovalo procesor na 100%, jednoduché okýnkové aplikace vypadaly spíše jako slideshow, člověk skoro viděl jak se zaplňují jednotlivé pixlíky na obrazovce.
Jakožto člověk vyznávající HY (Help Yourself) filosofii, jal jsem se prohledávat fóra, support line nVidie, atd. avšak nikde jsem nepochodil - buď lidé stěžující si na stejný problém byli odpálkováni alá "to máte ňáký divný, nám to frčí", nebo v horším případě neodpověděl vůbec nikdo.
Až před čtrnácti dny jsem svoji pracovní stanici opět po roce zapnul (přecejenom jsem ji jinak používal spíše jako úložiště dat - 300 GB v RAID1 se hodí) a zkusil opět znova upgradnout. Výsledek - žádný, všechno šnekoidní. Opět jsem vsadil na fóra a ouha - konečně někdo stěžovatelům uvěřil! Výsledná zpráva je takováto (zdroje si nechá strejdou Googlem vyhledat ten, koho zajímají detaily):
Ovladače pro novější nVidie (tj. vyšší než GeForce 3 tuším) mají problém s tzv. RENDER extenzí X Serveru. Tato umožňuje např. antialiasované fonty (či spíše se pro ně používá), stejně jako spoustu další vychytávek. Typickým příkladem jsou GTK2 aplikace (Firefox) či QT4 aplikace (mnou používaný Rosegarden), které RENDER používají jako o život. V mém případě jsem trubka, protože propastného výkonového rozdílu mezi Sylpheed 1 (GTK+1.2 + XShm) a Claws Mail (GTK+2.0 + RENDER) jsem si sice všimnul, ale připisoval jsem to příliš pomalému CPU (P4@1.7) pro antialiasing fontů (což mělo za následek asi měsíční experimentátorskou snahu s jumpery na desce za účelem vytunění cashí a taktování - tj. pinzeta, manuál k desce a jedééém!)
Bohužel smutnou zprávou je, že zatím se na fixu usilovně pracuje (poslední půlrok shruba), takže do té doby nedoporučuji na nVidii pod Linuxem zrovna moc spoléhat. Pro gamesníky je vše OK, pro vývojáře je to v nynější době katastrofa. Jakožto nejlepší grafický chipset (neoplývající výkonem, ale hlavně stabilitou) pod Linuxem je dle mého (zcela subjektivně, samozřejmě) rodina Intel 9xxG - mám ho ve 3 instancích (2x HP NB, 1x Asus EEE) a opravdu si nemůžu na nic stěžovat.