- - - -
4Buddhas 4Buddhas - Enlightened evolution through psychoactive being
- - - -

----
----

RSS Feed

Jean-Michel Jarre

<<<

Mr. Zdeeck, 09:29:49 10.04.2006, přečteno 1940x, 2 komentáře
Sekce: Kultura

Zcela nenadále jsem našel můj referátek do předmětu Počítače a hudba, který jsem vypotil čtyři roky nazad. Třeba někomu rozšíří hudební obzory...

Jean-Michel JarreBiografie

Jean-Michel se narodil ve francouzském městě Lyon dne 24. srpna 1948. Jeho otcem je později světoznámý skladatel filmové hudby Maurice Jarre. Již od dětství se u Jarreho objevuje silný vztah k hudbě.

Ve svých 20ti letech se připojuje k umělecké skupině Groupe de Recherches Musicales, která pod vedením Pierre Schaeffera zkoumá možnosti elektroakustické hudby (a hlavně tzv. konkrétní hudby). Shaeffer je považován za člověka, který elektroakustickou hudbu de facto vymyslel a vetšina z jeho žáků patří mezi významné průkopníky. O rok později Jean-Michel publikuje první (dnes raritní) skladby La Cage (existuje pouze 117 kopií a jejich cena se pohybuje kolem $1000) a Eros Machine.

Roku 1971 Jean-Michel produkuje první elektroakustickou hudbu v Pařížské opeře. Je jím hudební doprovod k baletu Aor, následující rok přichází jeho Deserted Palace. Také komponuje soundtrack k filmu Jeana Chapota Les Granges Brulees, v němž můžeme vidět Alain Delona a Simone Signoretovou.

Rok 1976 je pro Jarreho zlomový. Vydává album Oxygene, jež se dostane na přední příčky hitparád, což je pro čistě elektroakustické album dost neobvyklé. (podobný osud mělo snad jen album Tubular Bells Mikea Oldfielda)

Za dva roky přichází album Equinoxe, které se také zapisuje do dějin hudby. Dne 14. července 1979 pořádá Jarre svůj první veřejný koncert na Place de la Concorde. Ten dává tušit, kam se vývoj bude ubírat - navštíví jej totiž přes milion (!) lidí. Také skládá hudbu k filmu Gallipoli Petera Weira.

V roce 1980 příchází album Magnetic Fields (ve Francouzštině však Chants Magnetiques - Magnetické zpěvy), v němž Jarre používá tahdy nové digitální syntezátory, čimž docela mění svůj typický zvuk dvou předchozích alb.

O rok později Jean-Michel bourá neuvěřitelnou hranici - je první umělec ze západního světa oficiálně pozvaný do Číny, kde uskuteční famózní koncerty (později vydané jako 2CD Concerts in China) v Pekingu a Shang-haii. Odhadovaná návštěvnost je opět několik milionů lidí.

V roce 1983 je autor pobouřen stavem prodeje hudby ve Francii. Protestuje proti tomu, že se kvalitní hudba prodává v supermarketech jako nějaký spotřební materál. Mona Lisa se v supermarketu také neprodává, tak proč hudba? Reaguje po svém - vydává album Music for the Supermarkets v jednom jediném CD výlisku a všechny přípravné pásky jsou zničeny. Pořádá se aukce, kde je CD vydraženo za 50 000 franků vydražiteli, jehož motivace je téměř neuvěřitelná. Je to člověk, který se po těžké autonehodě probral ve svém zdevastovaném autě a uslyšel jak z jeho autorádia hrají právě Jarreho koncerty v Číně. Hudba pro něj znamenala, že přežil a proto se rozhodnul CD vydražit za každou cenu. Tato aukce je zapsána v Guinessově knize rekordů jako nejdražší prodej hudebního nosiče (vedle několika dalších Jarreho rekordů)

O rok později je vydáno album Zoolook a stává se nejlepším instrumentálním albem ve Francii a USA. Album je pravděpodbně první pokus o moderní Ethno hudbu, která zažívá boom až na sklonku minulého století.

V roce 1986 je vydáno album Rendez-vous, jenž je věnováno 150tému výročí města Houston a 25tému výročí NASA. Jarreho myšlenka byla dovézt první hudbu z vesmíru, proto přesvědčuje svého přítele Rona McNaira, kosmonauta, aby si vzal svůj saxofon na oběžnou dráhu a tam nahrál první hudbu zahranou mimo planetu Zemi. Bohužel se raketoplán, v němž McNair letěl, zapsal jako jedna z nejhorších tragédií v historii kosmonautiky - byl to Challenger, jenž explodoval několik minut po startu. Na albu je přesto poslední stopa právě tato skladba, pojmenovaná Last rendez-vous (Ron's piece), zahraná bohužel již na Zemi jiným saxofonistou. Na koncert v Houstnu (Texas) se přide podívat 1.5 milonu lidí.

Po dvou letech koncertů je vydáno další album s názvem Revolutions, jenž je věnováno industriální revoluci a vývoji člověka jako takového. Jarre na koncerty jako jeden z prvních přívádí domorodé hudebníky, kteří doplňují jeho elektroakustické kompozice.

V roce 1990 vydáva album Waiting for Cousteau věnované příteli, oceánologovi Jacquesu Cousteauovi. Koncert v Paříži pod Vítězným obloukem je navštíven 2.5 miliony posluchačů.

O tři roky později je vydáno album Chronologie, které je myšleno jako poděkování největšímu fyzikovi naší doby Stephenu Hawkingovi a jeho knize Stručná historie času. Mistr je také osloven Švýcarskou hodinářskou firmou Swatch, aby napsal skladbu pro její vůbec první náramkové hodinky s budíkem. Hodinky umí sice zahrát pouze dva tóny, přesto je Jarreho využití excelentní a stávají se tak prodejním hitem. Jejich pípání je na albu Chronologie (chronos = čas) několikrát geniálně použito. Jarre je také jmenován ambasadorem UNESCO pro mír a začíná se aktivně zapojovat do akcí za mír a toleranci ve světě.

V druhé polovině devadesátých let je vydáno album Oxygene 7-13 (1997) které navazuje jak kompozičně, tak svojí výrazovou formou na původní Oxygene. Jarre také skládá oficiální hymnu Mistroství světa ve fotbale pro rok 1998.

Na sklonku tisíciletí Jarre připravuje svůj nejambicióznější projekt - koncert u Egyptských pyramid na poslední den roku 1999. Je předvedeno několikahodinové představení 12 dreams of the Sun, kde vystupují domorodí obyvatelé z celého světa. Celá akce se bohužel nezdaří kvuli neschopnosti a parvděpodobně jisté hrabivosti Egyptské vlády a koncert navštíví pouze zlomek předpokládáných návštěvníků.

V roce 2000 je vydáno album Metamorphoses, první album, kde Jarre použil jako výrazovou formu zpěv. Jak je jeho stylem, pozval si nejpřednější zpěvačku v moderní elektroakustické hudbě - Natashu Atlas (hostuje v ethno sdružení Transglobal Underground).

Zatím posledním počinem je album Geomtery of Love, které bylo složeno na zakázku exkluzivního Pařížského klubu VIP room. (pozn.: dvě zajímavosti - na obalu alba je vyfoceno a rozpixelováno ohanbí Isabelly Adjani a dle mých informací do ČR nebyl distribuován ani jeden kus, takže originál, který mám k dispozici, jsem musel sehnat mimo republiku - je to tedy ten pravý import :-)

Použité nástroje

Seznam použitých nástrojů by vydal na několik stran textu. Klasický Jarreho zvuk je zajištěn analogovými syntezátory ARP 2600 Synthesizer, EMS VCS-3 a EMS AKS. Avšak na albu Magnetic Fields je právě přiveden onen digitální prvek ve formě Fairlight CMI. První dvě kopie tohoto modelu byly dodány Jean-Michelovi a Peteru Gabrielovi.

Nenapodobitelnost Jarreho zvuku zajišťuje jeden z nejdůležitějších lidí v jeho okolí - Pierre Geiss. Je to autorův vrchní zvukový inženýr, který speciálně pro Jarreho vymyslel a zkonstruoval syntezátory šité na míru. Jeho díla jako Geiss MatriSequencer 250 nebo Rythmi Computer existují v jediném originále. Jejich zvuk je výrazný na všech Jarreho albech. Autor také použil vůbec první elektroakustický nástroj, tzv. Theremin Synthesizer (vynalezen okolo roku 1920) a zahrál na něj některé ze svých skladeb. Možná stojí za podotknutí, že počet lidí, kteři dokážou hrát na Theremin je extrémně nízký, zvládnutí nástroje je dle některých téměř nemožné. Mezi snad nejznámější Jarreho "nástroj" patří Laser Harp (laserová harfa), jde však pouze o jakousi klaviaturu, ne o prvek tvořící zvuk. Harfa byla zkonstruována na zakázku a je víceméně Jarreho obchodní značkou.

Většina firem vyrábějící syntezátory již tradičně dodává Jean-Michelovi svoje nejnovější modely (a řádně se chlubí, když jejich nástroj byl použit na jeho albu :-).

Doporučený poslech

  • Oxygene 2,4 - již klasické autorovy skladby - doporučuji však poslechnout kompletní album
  • Equionoxe 4 - skvělý zvuk a neuvěřitelná dynamika projevu
  • Zoolook - album zahrané převážně lidským hlasem
  • Magnetic Fields 5 - archetyp rumby se vší její citovou složkou
  • Rendez-Vous 2 - kombinace syntezátorů a chóru, opravdový zážitek
  • Last Rendez-Vous (Ron's piece) - jedna z netesknějších autorových skladeb
  • Chronologie 4 - digitální hodinky, jak je neznáte
  • Oxygene 7,8 - opravdu zajímavé variace na originál
  • Hey Gagarin (Metamorphoses)

Odkazy

http://www.jeanmicheljarre.com/ Domovská stránka JMJ
http://www.jarre.cz/ České stránky
http://rucus.ru.ac.za/~ggvb/jarre/ Obsáhlý seznam nástrojů i s obrázky
http://www.jeanmicheljarre.net/jmj-links.html Další odkazy

Shrnutí

Jean-Michel Jarre drží několik hudebních rekordů, je považován za zakladatele moderní, lidem přístupné, elektroakustické hudby a mezi jeho pokračovatele se hlásí velká část moderní hudební scény se styly jako jsou Psy/Goa Trance, Ethno či Techno. Jeho koncerty jsou považovány jako jedny z nejlepších na světě, prokazatelně jsou nejnavštěvovanější.



Přidat komentář
Autor:
Titulek:
Text:
Pozn.: Veškeré HTML tagy jsou zakázány, odřádkování zůstává zachováno.
Kontrolní kód:
Visual CAPTCHA

Jarre CZ
saintanwar (z 86.49.14.xxx), 14:04:01 04.06.2008
už dlouholeté oficiální české stránky www.jarre.cz
Re: Jarre CZ
Mr. Zdeeck (z 193.179.187.xxx), 12:06:46 16.06.2008
Dikes, doplneno.